Catalunya 1400. El Gòtic Internacional

dimarts , 31/07/2012 | Art, Espais i Botigues, Exposicions i Festivals, Llibres i Revistes, Reportatges

El passat diumenge 15 de juliol, va finalitzar una exposició que no voldria que passés desapercebuda. Rere el nom de “Catalunya 1400. El Gòtic Internacional” es desplegava davant nostre, les obres d’art més exclusives i distingides de l’art català produït durant el segle XIV, al Museu Nacional d’Art de Catalunya.

Un art que venia d’una banda de França i els antics Països Baixos, i de l’altre, d’Itàlia. Com a resultat, un nou estil internacional que va destacar pels contrastos, l’elegància, el luxe i la destresa tècnica.

De l’exposició, voldria destacar algunes peces que, personalment, em van cridar l’atenció.

Comencem amb les miniatures de Rafael Destorrents, àlies Rafael Gregori, amb el llibre “Missal de Santa Eulàlia”, un excel·lent llibre on destaquem la precisió en el detallisme i la destresa en la tècnica. La forta simbologia ens permet fer-nos una idea ràpida de la temàtica, el judici final.

Imatge reduïda de la pàgina del llibre

Si mirem aquesta obra amb atenció veurem un combat entre la mort i la vida, entre els àngels i els dimonis. Els humans són portats a l’infern, on passen tota mena de tortures. Les ànimes d’aquells que han fet el bé, s’incorporen a la cort celestial amb Déu. Una temàtica recorrent, la d’endur-se als humans a la glòria o a l’infern, però no tan ben explicada i fàcilment reconeixible com podem veure en aquest llibre.

També voldria destacar les quatre taules de “Sant Jordi portat al suplici”, on veiem el patró de Catalunya representat en quatre taules a mode de tríptic, que representa el judici de Sant Jordi, Sant Jordi portat al suplici, la flagel·lació i la decapitació. Un recorregut del seu suplici a la pintura, il·lustrat per un mestre com Bernat Martorell.

I per acabar, una altra obra de Bernat Martorell, que no és important per la temàtica, ni tant sols per la simbologia o la riquesa en l’obra, sinó pel que amaga darrere, ja que em va sobtar veure en “Taules d’un retaule de Santa Llúcia. Martiri de Santa Llúcia”, en la part de darrere, un esbós del que seria en la part davantera, la pintura. Uns dibuixos que per primera vegada es mostraven al públic.

Per aquells que es van perdre l’exposició, tenen al seu abast una web que explica algunes de les obres d’art més importants de l’exposició anomenada Històries del Gòtic. També es va fer un llibre que actualment resulta exhaurit.

Perquè moltes vegades envegem l’art que prové d’altres països, en altres èpoques, però cal dir que Catalunya, passant pel romànic, el gòtic i el modernisme, ha sigut i és actualment, una de les principals capitals del món en l’art.

Comenta

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús