Beyoncé, entre el ‘pole dancing’ i el ‘Happy birthday’

dimarts , 25/03/2014 | Concerts

La carrera de Beyoncé sempre està en tensió entre diferents pols. Sembla que la Knowles es debati entre qui vol ser: l’artista arriscada o la cantant de balades R&B, l’empresària d’èxit, la feminista poderosa, la mare i esposa, la ‘show woman’ explosiva o la vedet sensual que treu rèdit econòmic de l’exhibició del seu cos. La suma de tots aquests rols fa de Beyoncé una estrella molt atractiva en tant que complexa com una persona real. Però els resultats artístics de la tensió no sempre són rodons.

beyonce_barcelona_017(1).JPGCom en la seva estrena al Sant Jordi el 2009, el xou de Yoncé va arrencar molt potent, tant per la forma com pel contingut, amb el discurs feminista explícit –al qual s’afegia el fet que la diva s’acompanyés d’una banda de músics formada només per dones– de ‘(Run the world) Girls’ i ‘Flawless’, amb coreografies trepidants en què la nord-americana lluïa talent i cuixes, que compensaven la manca d’escenografia. El xou es presentava com un espectacle de ball, amb el moviment cobrant més importància que la música, i amb moments àlgids com l’oda a la fel·lació ‘Blow’, amb una barra de ballet, ‘Partition’, amb ‘pole dancing’ i una sensual exhibició de Beyoncé sobre un estri a mig camí entre en sofà i un aparell de gimnàstica, i ‘Drunk in love’, sobre una cadira, totes carregades d’erotisme i totes cançons del seu nou àlbum homònim publicat per sorpresa a finals de 2013. De no ser per aquest disc, una fita en la seva carrera, el xou que hagués arribat a Barcelona segurament hagués estat molt més descremat.
beyonce_barcelona_021(1).JPG
Si Beyoncé hagués mantingut durant tot el xou el ritme d’aquesta primera meitat del concert, ja que en aquesta gira emula Elisabet I, s’hauria coronat reina del Sant Jordi, títol que continua conservant Madonna malgrat Lady Gaga i Rihanna. Però la segona meitat va patir una davallada d’intensitat, afectada pels pitjors tics d’aquesta mena d’espectacles: l’aturada del xou per permetre el bany de masses amb ‘Irreplaceable’ i ‘Love on top’, amb un canvi en el focus d’interès del concert, del moviment a la veu. Ni ‘Single ladies’ ni ‘Crazy in love’, reduïdes a mers fragments, van aixecar el concert –no els van donar temps–, que va remuntar una mica amb l’èpica ‘XO’, també de l’últim disc, però que va renunciar a brillar amb el clàssic ‘Halo’, de nou convertit en breu anècdota, per permetre que Beyoncé cantés, seguint el guió, ‘Happy birthday’ als fans que cada nit fan anys. La tensió entre l’artista feminista i l’estrella hipersexualitzada resulta en un espectacle interessant. Les rutines de xou caduc en oposició a una proposta escènica dinàmica i contemporània, no.

beyonce_barcelona_019(1).JPG

Fotos: Robin Harper/Parkwood Entertainment/PictureGroup

Etiquetes:

2 comentaris

  • OlgaCV

    25/03/2014 10:22

    Reconec que no segueixo la Beyoncé amb especial interès ni atenció. Em carregar bastant. Sí, ja sabem que té una veu espectacular però, és necessari que ho demostri cridant en totes i cadascuna de les cançons? Si continua pujant la veu, semblarà un d’aquests xiulets d’ultrasons. Reconec que no només ho fa ella, és l’estil que s’ha imposat ara, però ella n’és un exponent. Dit això agrairia que algú m’expliquès d’on ha sortit que el que fa aquesta dona és feminista. Des de quan un espectacle amb coreografies i vestuari dissenyat per entretenir i agradar els homes és feminista? Per què, sincerament, jo no necessito veure-li les cuixes ni la regatera a una cantant per apreciar la seva veu. Jo el que veig és un espectacle de cheerleader. Sí, ja sabem que això ven més i engreixa el seu compte corrent, d’això es tracta, al cap i a la fi.

  • Josep Ma. Sarri

    25/03/2014 16:24

    A mi em va saber greu que ‘Crazy in love’ i ‘Single Ladies’ fossin tan curtes. Però m’encanta el nou disc i m’agrada molt que el nou xou estigui centrat en ell. De fet, és el primer concert de Beyoncé on crec que el repertori està a l’alçada del seu talent. Em sobra tota la part ensucrada però com a espectacle pop va ser fantàstic.

Comenta

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús