Carta d’amor de Daft Punk a Giorgio Moroder

dimecres, 1/05/2013 | Discos, Pots sentir-me

Els robots també tenen cor, i batega a 120 RPM

 

Daft Punk Helmets

Associo ‘Da funk’ i el videoclip que en va fer Spike Jonze amb l’època en què vaig començar a ser la persona que sóc ara, i amb l’hedonisme d’una adolescència que, d’acord amb l’esperit dels temps, se’m va prolongar fins ben entrada la vintena. El tema que va donar a conèixer de manera massiva el duo electrònic francès Daft Punk i el curt que l’acompanyava, en què un gos antropomòrfic passeja una ràdio, una cama enguixada i la seva misèria per una Nova York inhòspita, és un clàssic de finals dels 90, un hit generacional.


No és que els emmascarats Guy-Manuel de Homem-Christo i Thomas Bangalter –amagats sempre dins de cascos de robot– visquin de les rendes d’aquell èxit: després en vindrien d’altres, com ‘Around the world’ i ‘One more time’. Però aquell single va atorgar al duo tal categoria, que fa que qualsevol cosa que facin sigui un esdeveniment.

HEROIS DEL DISCO
Això explica que la setmana passada el Sónar fes d’amfitrió en l’escolta exclusiva de ‘Random access memories’, el que serà el quart àlbum de Daft Punk, que es publicarà el 21 de maig. Amb protocol estricte –llei del silenci establerta per contracte i el mòbil tancat en un sobre durant tota l’audició– i un equip de so valorat en més de 300.000 euros –entre altaveus, amplificació i cablejat–, un grup reduït de periodistes, personal del Sónar i faràndula vam poder gaudir de l’emocionant, ambiciós i excessiu nou disc de Daft Punk. Una carta d’amor a la música disco, i en especial a un dels seus herois: Giorgio Moroder, l’home darrere l’I feel love de Donna Summer, el monòleg biogràfic del qual encapçala el millor tema del disc, ‘Giorgio by Moroder’.

La participació de Moroder al disc –com la d’un altre tità del disco, Nile Rodgers, artífex de Chic– no era cap secret: Moroder, com Rodgers, és el protagonista d’un dels segments a YouTube que documenten com es va fer ‘Random access memories’. I en el seu segment el músic i productor italià ja donava pistes del que seria el nou disc de Daft Punk.


“M’agrada el digital perquè és molt fàcil –diu Giorgio–. Ara qualsevol amb una mica de passió pot fer música. Però com que és més fàcil, ara la quantitat de material és aclaparadora, per això Daft Punk volien fer una cosa diferent”. I la “cosa diferent” que han fet Daft Punk és donar pes als instruments tradicionals per sobre dels electrònics. Com diu Moroder, “sents la calidesa del so ple, del baix i la bateria. Encara és electrònica, encara és dance, però té un toc humà”. Com diu Give life back to music, tema que obre l’àlbum i tota una declaració d’intencions, es tracta de retornar la vida a la música.

PUJAR L’APOSTA
Diu Nile Rodgers que “les millors col·laboracions són aquelles en què uns i altres s’inspiren mútuament per portar les coses a un altre nivell”. “Et fan pujar l’aposta –continua–, encara que ja fos prou bona”. N’és un bon exemple la seva guitarra, rítmica i melòdica alhora, a l’infecciós primer senzill ‘Get lucky’. Però també ho són ‘Touch’, amb una dramàtica interpretació de Paul Williams –compositor de joies pop als 70 i el dolent d’’El fantasma del paraíso’–, i ‘Doin’ it right’, amb Panda Bear, en què l’ADN de Daft Punk i el d’Animal Collective es combina, més que merament juxtaposar-se. La instrumental ‘Motherboard’, math rock amb percussió cubana, completa la tria guanyadora d’un disc important.


Inspiració mútua
Segons Nile Rodgers, les millors col·laboracions són aquelles en què els uns inspiren els altres. Moroder, Rodgers, Paul Williams i Panda Bear han inspirat Daft Punk, i els robots a ells.

La Ventafocs
Entre les col·laboracions estel·lars, a un Julian Casablancas passat d’autotune li toca ballar amb la més lletja. El seu tema és un dels punts flacs de Random access memories.

PLAYLIST
‘Get Lucky’, feat. Pharrell Williams & Nile Rodgers, Daft Punk, Random Access Memories (2013)
‘Giorgio By Moroder’ feat. Giorgio Moroder, Daft Punk, Random Access Memories (2013)
‘Touch’ feat. Paul Williams, Daft Punk, Random Access Memories (2013)

(Article publicat l’1 de maig de 2013 al número 267 de Time Out Barcelona. Podeu escoltar totes les cançons a la playlist Pots sentir-me a Spotify)

Comenta

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús