Mor l’editor Josep Maria Berenguer, pare de la revista ‘El Víbora’

dimarts , 24/04/2012 | Arts

 

 

Ahir, dia Sant Jordi, la gran festa de les lletres, va ser una jornada molt trista pel còmic català i espanyol: va morir de càncer, a l’edat de 67 anys, l’editor Josep Maria Berenguer, responsable directe de la revista El Víbora i cofundador d’Ediciones La Cúpula.

Berenguer –a la segona fila, el primer per l’esquerra–, va néixer a Barcelona el 1944 i va cursar Belles Arts a Estocolm abans de realitzar els seus primers treballs com a fotògraf i il·lustrador de cobertes de discos i llibres.

El 1979, amb l’ajuda del també editor i dibuixant Josep Toutain, va fundar Ediciones La Cúpula i la revista El Víbora, amb una línia d’historietes de discurs crític i antisistema, molt diferent d’altres publicacions coetànies que havien apostat per la línia clara i una temàtica més evasiva com Cairo o la ciència-ficció de 1984. En contraposició a la línia clara, El Víbora es va guanyar la qualificació de còmic de línia chunga.

El cap de producció de La Cúpula, Emilio Bernárdez, ha assegurat que Berenguer va ser sobretot “un home liberal en els seus conceptes que es portava bé amb gairebé tot tipus de gent i va ser precisament això el que li va permetre ser un revolucionari, obrir camins que ningú havia transitat i donar l’oportunitat a molts noms de l’actual còmic espanyol”.

Bernárdez també explica que Berenguer va saber sortejar, durant anys i sense ràbia, el menyspreu que gran part de la cultura espanyola feia al còmic i, en especial, contra una revista supervendes com va arribar a ser El Víbora. “Com més ens criticaven més veníem”,va recordar Bernárdez.

L’escriptor, guionista de còmics i cineasta Hernan Migoya –que va treballar vui anys amb Berenguer– ha qualificat Berenguer com a “el gran editor de còmic underground d’Espanya, algú que amb la seva revista va provocar la ruptura amb els formalismes”.

Per les pàgines d’El Víbora van passar dibuixants bàsics per entendre l’evolució del còmic espanyol i mundial en les darreres tres dècades: Nazario, Gallardo o Max es van fer grans en aquesta publicació. Cal destacar que al llarg dels anys Berenguer va mantenir intacte el seu adar per descobrir talent: lluminàries mundials com Peter Bagge, Charles Burns o Daniel Clowes es van donar a conèixer a Espanya en les pàgines d’El Víbora. La revista, que en la seva època de glòria als 80 va superar els 42.000 números mensuals, va desaparèixer el gener del 2005 després d’una dramàtica agonia.

Comenta

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús