Imagina que ets un espagueti

divendres, 21/06/2013 | Pots sentir-me

Gaga Orig People with Ohad - Photo by Gadi Dagon.jpg Arriba un dia en què deixem de saber jugar. Aquell joc de la imaginació, de construcció de mons des del no-res que tenim de manera instintiva quan som petits, un dia desapareix. Com amb el pecat original, quan Eva i Adam de sobte s’avergonyeixen de passejar-se nus pel jardí de l’Edèn, un dia ens fem grans i tot ens fa vergonya i ens sentim ridículs fent allò amb què abans ens divertíem tant. Dimecres de la setmana passada, però, una vintena de ganàpies vam tornar a jugar com quan érem petits. El joc es deia Gaga.

El Gaga –res a veure amb la intèrpret de ‘Bad romance’ ni amb la ràdio a la qual cantava Freddie Mercury– és una metodologia per formar ballarins desenvolupada pel coreògraf israelià Ohad Naharin, director de la prestigiosa companyia de dansa contemporània Batsheva, amb seu a Tel Aviv. Va ser el mètode amb què es va formar Hofesh Shechter, per exemple, el coreògraf que va fer tremolar aquells que van gaudir –i patir– la visita de la seva companyia al Mercat de les Flors al febrer.

Però el Gaga, que es defineix com “una experiència de llibertat i plaer” –la meva única pràctica ho corrobora–, també és a l’abast del públic general com una tècnica per augmentar la consciència del propi cos –per “apujar el volum” a l’hora d’escoltar-lo– i millorar la flexibilitat i la resistència física. Un exercici que, com el ioga però en clau lúdica, connecta cos i ment, i que genera una enorme sensació de benestar.

Gaga al Graner
La setmana passada, aprofitant que Guy Shomroni, professor de Gaga durant més de deu anys, era a Barcelona –a propòsit del Sónar, per cert: membre de Batsheva fins al 2012 i assistent de Naharin en la coreografia ‘The hole’ (2013), Shomroni és també DJ–, un grup de gent de totes les edats i condicions, ballarins i ‘civils’, vam gaudir d’una sessió de Gaga al Graner, el centre de creació del Mercat de les Flors, i l’experiència ve ser fantàstica.

Una sessió de Gaga/people –que és com anomenen les classes dirigides al públic general, d’una hora de durada, en oposició a les de tres hores per a ballarins, les Gaga/dancers– no és tan diferent dels exercicis per desinhibir-se que es fan quan fas teatre. L’objectiu és desbloquejar el cos, tant pel que fa a allò físic com a allò mental. El Gaga treu a la superfície moviments instintius i connecta moviments conscients i inconscients, evidencia les fixacions, els moviments en què insistim, i detecta tensions en parts concretes del cos i per tant contribueix a eliminar-les. Però a banda de tots els beneficis que aporta, és divertidíssim.

Estimar la suor
Imagineu que sou en un tanc que es va omplint d’aigua i com afecta això el moviment. Ara la carn se us desprèn dels ossos, i heu de ballar com un esquelet. Imagineu que sou un espagueti en una olla, i com afecta el moviment que l’aigua arrenqui a bullir. “Podem fer el burro, ens podem riure de nosaltres mateixos”, diu un dels dogmes del Gaga. Correu amb totes les vostres forces, però només durant tres passes. Correu d’esquenes sense por, només amb la precaució que si xoqueu amb algú ho heu de fer amb suavitat. Balleu com vulgueu però com si us hi anés la vida: fent Gaga s’aprèn a estimar la suor. La bona notícia és que Shomroni tornarà al Graner del 16 al 19 de setembre. Jo repetiré.

PLAYLIST
Diner, Angelo Badalamenti, Mulholland Drive (2001)
Iv Vv Iv Vv Viii, Autechre, Draft 7.30 (2003)
Starethrough, Seefeel, Starethrough Ep (1994)

(Article publicat el 19 de juny de 2013 al número 274 de Time Out Barcelona. Podeu escoltar totes les cançons a la playlist Pots sentir-me a Spotify)

Comenta

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús